Mijn reis gaat niet door. En nu mijn geld terug?

Lig je in de lappenmand net op het moment dat je op reis wil vertrekken? Of duikt last minute een geval van overmacht op of een ander probleem dat stokken in de wielen steekt? En wil je als compensatie voor die tegenslag in elk geval je geld terug? Sluit dan bij de boeking zeker een annuleringsverzekering af.

Scenario 1: je annuleert zelf

Hoe vroeger je boekt, hoe interessanter de tarieven van je vluchten en je verblijf. Tussen het moment waarop je boekt en de datum van vertrek zitten daarom vaak maanden. In die maanden kan echter heel wat gebeuren waardoor je niet kan vertrekken. Een scheiding, een overlijden, een ziekte of een nieuwe job waar je geen verlof kan krijgen bijvoorbeeld.

Wil je in die gevallen garanties op de terugbetaling van de reiskosten of annuleringskosten vermijden, sluit dan een annulatieverzekering af bij de boeking. Als de reden waarom je de reis annuleert binnen de voorwaarden van deze verzekering valt, zal je geannuleerde reis geen onaangename financiële sporen nalaten.

Scenario 2: je bestemming is (even) geen vakantiebestemming meer

Extra zuur wordt het als je wel kan vertrekken, maar dat niet kan door omstandigheden waar je geen controle over hebt. Denk aan een natuurramp, een onstabiele situatie of oorlog op je bestemming of een andere calamiteit. Als dit niet te voorzien was op het moment van de boeking zal de reisorganisatie de reissom normaal gezien volledig of grotendeels terugbetalen.

Scenario 3: de reisorganisator annuleert je reis

Is je vlucht vertraagd? Staakt het luchthavenpersoneel? Werd je verblijf overboekt? Of is je touroperator of reisorganisatie in financiële problemen verzeild geraakt? In deze gevallen heb je doorgaans recht op terugbetaling en eventueel zelfs op een schadevergoeding.

Conclusie

Een annuleringsverzekering is voor een zorgeloze vakantie eigenlijk net zo essentieel als een goed hotel, een vlotte vlucht en een aangenaam reisgezelschap.

Vragen?